Melbourne – Adelaide: let’s roadtrip! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Yvonne - WaarBenJij.nu Melbourne – Adelaide: let’s roadtrip! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Yvonne - WaarBenJij.nu

Melbourne – Adelaide: let’s roadtrip!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

20 Februari 2012 | Australië, Adelaide

Hi from Adelaide! Jawel, ik bevind me inmiddels al zo’n 1000 kilometer van mijn vertrekpunt. Sightseeing in Melbourne en het festival in St. Kilda was erg gezellig met een Duitser die ik in het hostel heb ontmoet, en hij vroeg me of ik met hem mee wilde met zijn auto op roadtrip over de Great Ocean Road naar Adelaide. Ehhh, wat denk je, yeahh!

Wat me opvalt aan Melbourne (en al zijn we hier pas net, hetzelfde geldt voor Adelaide) is dat de steden hier zo netjes zijn. En alles zag er in Melbourne zo nieuw uit! Het is ook super toegankelijk en welcoming, overal (meestal erg schone) openbare toiletten en zelfs BBQ’s. Het hostel lag aan de Royal Botanic Gardens en na een wandeling van een half uurtje door deze prachtige, gratis toegankelijke tuinen stonden we midden in de stad. Winkelen (oh my, alles is hier DUUR!), met de gratis citytram (geweldige service!), lunchen bij de Victoria Square markets, straatartiesten kijken op de Southbank Promenade, een geslaagde dag. Het centrum van Melbourne kun je echter (als je de musea skipt) in een dag wel makkelijk zien. Zondag hebben we genoten van het gratis St. Kilda festival aan het strand van de gelijknamige buurt. En weer: hoe netjes is iedereen hier, en hoe gemoedelijk is de sfeer. Fantastisch dat dat zo kan. Gelachen om straatartiesten, genoten van leuke bands met relaxte muziek, en natuurlijk heb ik een ritje gemaakt in de Scenic Railway rollercoaster uit 1912 in het Lunapark (niet speciaal, maar voor mij natuurlijk een must J).

Maandag 13 februari: de weg op, richting de Great Ocean Road, een prachtige route langs de kust richting Adelaide. De weg begint bij het surfersplaatsje Torquay waar het beroemde Bell’s Beach zich bevindt en waar wij ook van de stranden hebben genoten. Dominik met zijn surfboard, ik met hoepels op het strand na een duik in de oceaan, en dat in een schitterend zonnetje: hoe kun je de dag beter beginnen?! Er zijn hier zoveel stranden dat je vaak ook nog eens echt de enige bent en alles ziet er hier uit alsof het op een foto zo in een reisgids kan worden geplaatst.

Op woensdagochtend vervolgden we (na nog een snelle surf & hoop) de weg richting Apollo Bay, een ander surfersplaatsje, met onderweg de nodige sightseeing, zoals in Aireys Inlet waar we langs een vuurtoren uit 1891 kwamen vanwaar je een prachtig uitzicht had over de rotsen en oceaan. Lorne was het volgende agendapunt. Vanuit dit kustplaatsje rijd je 10 kilometer landinwaarts en plotseling sta je in een soort regenwoud-achtige omgeving bij een waterval. En om de dag nog beter te maken: in het nabijgelegen Kennett River zagen we de allerschattigste en luie koala’s in het wild, ieder in hun eigen eucalyptusboom. Vlak voor Apollo Bay kwamen we een goede parkeerplaats tegen om te slapen en waar je wederom tot onze verrassing in een soort valei een wandeling kon maken naar nog een waterval. Wat een schitterende dag!

Na nog een lui stranddagje in Apollo Bay was het vrijdag tijd voor de rest van de Great Ocean Road, richting wat waarschijnlijk de bekendste en grootste highlight is van deze route: de 12 Apostles ofwel eenzame, door de jarenlange kracht van het water van het land afgescheiden rotsen die hier een stuk of 10 (geen 12, zoals de naam doet vermoeden, al ligt het er een beetje aan hoe je kijkt en telt) op een rij staan. Een stukje verderop ligt de ‘London Bridge’, een rots die zoals de naam doet vermoeden precies lijkt op een brug met de uitgesleten boog. Het laatste stukje van de Great Ocean Road is ookwel de ‘shipwreck coast’ genoemd wegens de vele scheepswrakken die hier liggen. De stromingen langs deze kust zijn zeer gevaarlijk en zelfs als je op een rustig strand het water ingaat voel je al hoe het water aan je trekt, dus dat verbaast me niks. Ze liggen soms bij prachtige baaien dus wederom veel oohhh’s en aahhh’s en prachtige kiekjes. Tot nu toe hebben we erg veel geluk met het weer, want ook de dagen die soms compleet bewolkt begonnen, klaarden telkens weer compleet op tot een stralende zomerse lucht. Vrijdag belandden we op een camping, en na 5 dagen zonder douche (alleen het zoute water van de oceaan) kun je je misschien wel voorstellen hoe een douche, ookal was deze ietwat koud, aanvoelde J Na zowel een douche ’s avonds als ’s ochtends voelde ik me weer fris genoeg voor het laatste stukje van deze roadtrip.

Zaterdag stond Mount Gambier op het menu, een stadje op een (gedoofde) vulkaan, waar in een van de kraters een meer is ontstaan dat geheel terecht het ‘blue lake’ wordt genoemd vanwege de extreem blauwe kleur. Middenin de stad zelf bevinden zich kraters, ‘sinkholes’ en grotten. We hebben de Great Ocean Road inmiddels achter ons gelaten en zijn ook van de staat Victoria in South Australia belandt. Zondag waren we nog ongeveer 400 km van Adelaide verwijderd en aangezien we daar maandag wilden aankomen, hadden we nog heel wat te rijden. Nou was de route hier ook een stuk minder interessant dus meters maken ging wat sneller dan op het eerste deel van de reis. Onderweg stopten we alleen even om te lunchen en op te frissen met een snelle duik. Verrassend genoeg is hier het water veel warmer dan eerder; het was ook een stuk rustiger zonder ook maar een enkel golfje dus de snorkel kwam tevoorschijn en ookal was er niet zoveel te zien, het was voor mij de eerste keer snorkelen dus het was leuk om het eens te proberen en wat visjes te zien. Wonderbaarlijk hoe hier ook de schelpen op het strand weer heel anders zijn van die in Victoria.

Vandaag bleken we al dichterbij Adelaide te zijn dan verwacht. Vlak voor Adelaide ligt het plaatsje Hahndorf, de eerste Duitse nederzetting hier in achtienhonderdnogwat, en het hele dorpje heeft nog altijd een Duitse uitstraling. Toeristisch natuurlijk, maar wel grappig, en uiteraard zeker een bezoekje waard voor Dominik. We hadden zelfs een typisch Duitse schnitzel als lunch in een restaurant vol koekoeksklokken :D

En zo kwam aan de eerste roadtrip en eind en bevind ik me in Adelaide. Onverwacht, maar aangezien ik niet echt een plan had, ook weer niet. Aangezien het goed klikt, ga ik de komende weken zelfs nog verder mee op trektocht. We blijven eerst paar dagen in Adelaide en dan komt een vriendin van Dominik met wie hij door de outback helemaal naar Darwin in het noorden zou gaan, en ik ga met ze mee! Nog veel meer avontuur op het programma dus. Waarschijnlijk gaan we daar een week of 2 over doen (het is geloof ik zo’n 3700 km van Adelaide naar Darwin en als je van Alice Springs naar Ayers Rock op en neer gaat dan praat je onderweg ook nog eens over uitstapjes van 500 km enkele reis, niet te geloven hoe groot en uitgestrekt het daar moet zijn) dus verwacht de komende tijd maar niet teveel updates, want internet zullen we daar niet echt gaan tegenkomen, laat staan bereik met de mobiele telefoon tussen de plaatsjes door.

Ik probeer hier in Adelaide tussendoor nog wel wat foto’s te uploaden maar aangezien we geen onbeperkt gratis wifi hebben is het soms wat lastig om veel te updaten. Maar wees gerust, ik ben nog wel even op weg, dus er komt vast een moment dat ik een en ander kan delen. Intussen mogen jullie het nog even doen met iPhone kiekjes op Twitter en Facebook. Ookal kan ik niet op alle mails, berichtjes en reacties antwoorden: keep on writing want het is geweldig om van jullie te horen! Hopelijk tot snel met nieuwe OZ adventures!

  • 20 Februari 2012 - 12:50

    Barry:

    Leuk verslag weer Yvonne! Tof dat je al zoveel heb gedaan in korte tijd. Om jaloers van te worden! Nogmaals veel plezier met de komende afstanden en ervaringen! Geniet ervan! :)

  • 21 Februari 2012 - 09:59

    Saskia:

    Wauw Yvon..

    Hoe je het beschrijft is het echt prachtig! heerlijk..

    dikke kus

  • 22 Februari 2012 - 19:14

    Roger:

    Wow, dat ziet er heerlijk relaxed, maar ook adembenemend uit.

    Als je die rotsen zo uit het water ziet omhoogkomen krijg ik spontaan zin om er stiekem eentje om te duwen.

  • 26 Februari 2012 - 18:10

    Wendy:

    Hey Yvonne, hoorde van Rob (NRIT) dat je weer op reis bent. Leuk om je verhalen te lezen, en inderdaad ze zijn totaal niet jaloersmakend! Wie wil dat nou, beetje 25 graden, zonnetje, is toch niets aan! haha. Benieuwd naar je volgende verhalen.
    Groetjes Wendy!

  • 26 Februari 2012 - 19:23

    Diana:

    Zo Yvonne, wat een heerlijk verslag weer. Ik heb er echt van genoten en zo te zien en lezen bevalt het je goed. Heel veel plezier nog daar Down Under.

  • 02 Maart 2012 - 15:03

    Debby:

    Wat heerlijk! en die foto's helemaal te gek! geniet lekker verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Voor 4 maanden duik ik Down Under! 6 februari vertrek ik naar Melbourne. De terugvlucht staat vooralsnog gepland op 30 mei vanaf Cairns. En in de tussentijd? Geen idee! Volg mij op deze blog en op Twitter (@luna1984) om te kijken wat er allemaal op mijn nog grote onbekende avontuurlijke pad komt!

Actief sinds 05 Feb. 2012
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 22527

Voorgaande reizen:

06 Februari 2012 - 05 Augustus 2012

Going Down Under!

Landen bezocht: